Normy emisji spalin Euro - historia, cechy i zmiany
Wprowadzenie norm emisji spalin Euro miało na celu ograniczenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko oraz poprawę jakości powietrza. Od czasu wprowadzenia pierwszej normy Euro 1 w 1992 roku, regulacje te stały się coraz bardziej rygorystyczne, wymuszając na producentach wprowadzenie innowacji i technologii redukujących emisję szkodliwych substancji.
Norma Euro 1
Wprowadzona w 1992 roku, norma Euro 1 była pierwszym krokiem w kierunku redukcji emisji spalin. Obejmowała samochody osobowe i dostawcze z silnikami benzynowymi, wprowadzając limity dla tlenków węgla (CO), węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx).
Norma Euro 2
W 1996 roku wprowadzono normę Euro 2, która obejmowała również samochody z silnikami Diesla. Wymogi dotyczące emisji spalin zostały zaostrzone, a limity dotyczyły już także cząstek stałych (PM) dla silników Diesla.
Norma Euro 3
Wprowadzona w 2000 roku, norma Euro 3 znacząco zaostrzyła limity emisji tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (PM) dla silników Diesla. Ponadto, wprowadzono nowe wymogi dotyczące trwałości układów oczyszczających spaliny.
Norma Euro 4
Norma Euro 4, obowiązująca od 2005 roku, wprowadziła jeszcze bardziej rygorystyczne limity emisji spalin, w szczególności dla silników Diesla. Zaostrzono również wymogi dotyczące trwałości układów oczyszczających spaliny.
Norma Euro 5
W 2009 roku zaczęła obowiązywać norma Euro 5. Wprowadzono nowe limity emisji dla tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (PM) dla silników Diesla, a także nowe wymagania dotyczące testów emisji spalin.
Norma Euro 6
Obowiązująca od 2014 roku, norma Euro 6 znacznie zaostrzyła limity emisji tlenków azotu (NOx) dla silników Diesla oraz wprowadziła nowe wymagania dla testów emisji spalin. Ponadto, zaczęła obowiązywać dla samochodów z silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Norma Euro 6c
Wprowadzona w 2017 roku, norma Euro 6c wprowadziła dodatkowe wymagania dotyczące testów emisji spalin w warunkach realnej eksploatacji (RDE) oraz zaostrzyła limity emisji cząstek stałych (PN) dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Norma Euro 6d
Wprowadzona w 2019 roku, norma Euro 6d zaostrzyła limity emisji NOx dla silników Diesla w testach RDE oraz wprowadziła bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące trwałości układów oczyszczających spaliny. Dodatkowo, norma Euro 6d wprowadziła nowe limity emisji spalin dla lekkich samochodów dostawczych.
Norma Euro 7
Planowana do wprowadzenia w przyszłości, norma Euro 7 ma na celu dalsze zaostrzenie wymogów dotyczących emisji spalin oraz wprowadzenie nowych standardów w zakresie redukcji emisji CO2. Oczekuje się, że będzie to kolejny krok w kierunku całkowitej eliminacji pojazdów emitujących szkodliwe substancje do atmosfery.
Jak sprawdzić normę emisji spalin Euro w samochodzie?
Normę emisji spalin Euro danego samochodu można sprawdzić w jego dowodzie rejestracyjnym lub w instrukcji obsługi pojazdu. W przypadku importowanych pojazdów, warto również sprawdzić odpowiednie dokumenty z kraju pochodzenia.
Badanie emisji spalin na stacji diagnostycznej
Aby sprawdzić, czy samochód spełnia wymogi normy emisji spalin Euro, można poddać go badaniu na stacji diagnostycznej. Testowanie emisji spalin obejmuje sprawdzenie poziomu emisji CO, HC, NOx i cząstek stałych (PM). W przypadku niezgodności z obowiązującymi normami, konieczne będzie naprawienie układu wydechowego lub oczyszczającego spaliny, aby spełnić wymagania normy Euro.
Normy emisji spalin Euro wprowadzane były stopniowo, aby ograniczyć negatywny wpływ pojazdów na środowisko oraz poprawić jakość powietrza. Zmiany te zmusiły producentów samochodów do opracowywania innowacyjnych technologii redukujących emisję szkodliwych substancji. Wraz z postępem technologicznym i rosnącą świadomością społeczną, normy te będą nadal ewoluować, dążąc do eliminacji szkodliwych emisji spalin.
Aby uzyskać szybki i bezpłatny dostęp do danych o pojeździe, w tym informacji dotyczących jego normy emisji spalin, warto skorzystać z platformy carQ.pl. Ta intuicyjna i łatwa w obsłudze strona internetowa umożliwia weryfikację danych na podstawie samego numeru rejestracyjnego pojazdu.
Jednym z unikalnych rozwiązań oferowanych przez carQ.pl jest skaner kodu AZTEC, który jest dostępny tylko na tej platformie. Dzięki niemu użytkownik może uniknąć błędów wynikających z ręcznego wpisywania danych. Wystarczy uruchomić stronę carQ.pl w dowolnej przeglądarce internetowej na smartfonie, a następnie umieścić kod z dowodu rejestracyjnego pojazdu w polu ekranu telefonu. Skaner odczyta dane i wyświetli informacje dotyczące konkretnego pojazdu, w tym normę emisji spalin, co może być niezwykle przydatne przed zakupem używanego samochodu.
Data Utworzenia: 2023-05-06, 07:44